Hoera, ik ben zakelijk en professioneel
Als stressbestendig persoon reageer ik heel rustig en bedaard op slecht nieuws. Ik blijf kalm, weloverwogen en nog steeds luisterend. Deze mooie feedback kreeg ik jaren geleden tijdens een van mijn functioneringsgesprekken. Dat kon ik dus in mijn zak steken.
Echter, de werkelijkheid lag ietwat anders. Dat had je vast zien aankomen gezien de lengte van de column tot dusver.
Ik ben best kwetsbaar. Slecht nieuws komt regelmatig indirect bij mij binnen. Het kan dagenlang duren voordat de ernst van een boodschap bij mij binnensijpelt. Dat is een door de natuur ingegeven overlevingsmechanisme. Zo ben ik geprogrammeerd. Daar kwam ik pas jaren later achter. Slecht nieuws wordt als het ware in kleine brokjes, heel geleidelijk gedoseerd, toegelaten tot mijn systeem.
Is dat emotie regulatie? Ja, in zekere zin wel. Is dat een goede manier voor mij om ermee om te gaan? Ja, maar wel sinds ik me bewust ben van deze werkwijze van mijn brein.
Destijds, als koel en stressbestendig wezen zijnde, voelde niemand zich bezwaard om nog een schepje bovenop de vervelende boodschap te doen. Vooral omdat ik zo onnatuurlijk rustig en weloverwogen reageerde en men verbaasd opmerkte hoe kalm en professioneel ik bleef na het aanhoren van de nare boodschap. Zodoende kwam de uitgestelde klap nog nét iets harder aan na een paar uren of dagen later.
Gelukkig ben ik me er tegenwoordig van bewust dat ik mijn gevoel raadpleeg bij slecht nieuws. Hoe minder ik voel op zo’n moment, hoe vervelender het uiteindelijk kan uitpakken voor mij. Ik geef mezelf dan enkele dagen de tijd om te ontdekken wat de werkelijke impact van het slechte nieuws is op mijn ziel. En soms valt het mee, en soms valt het tegen.
Dus, mocht het zo zijn dat je mij slecht nieuws geeft, dan is de kans groot dat ik aangeef dat ik nogal secundair reageer omdat een nare boodschap automatisch door mijn brein wordt gefilterd. Het kan dan ook voorkomen dat je mij na enkele dagen alsnog aan de lijn krijgt met wat repliek.
Emoties horen bij ons mensen. Waarom wordt het dan, vooral in het zakenleven, zo professioneel en goed bevonden om emotieloos te reageren op slecht nieuws? Emoties horen bij het leven. Emoties tonen is niet zwak. Emoties tonen en deze uiten, zeggen wat iets met je doet, of juist niet met je doet, is sterk. Wees jezelf, wees iemand, omarm jezelf, omarm een ander en spreek je uit.