Yoga

Yoga is een van de meest gebruikte complementaire behandelingen en wordt wereldwijd toegepast. Oorspronkelijk komt yoga uit India en wordt al vanaf 1.200 voor Christus uitgeoefend [1]. Yoga werkt volgens het mind-body principe, waarin het één effect heeft op het ander. Tijdens yoga wordt o.a. gebruik gemaakt van de kenmerkende lichaamshoudingen, ook wel asana's genoemd.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat yoga als aanvullende behandeling voor migraine beter is dan behandeling met medicatie alleen [2].
In 2020 is een prospectief, gerandomiseerd onderzoek (RCT) gedaan naar het effect van yoga als aanvullende behandeling bij volwassen patiënten met episodische migraine. Mensen met migraine die yoga als aanvullende behandeling (3-5 dagen/week) kregen werden vergeleken met mensen die alleen medicatie kregen. 
In totaal hebben 114 mensen de studie afgemaakt. De groepen waren onderling vergelijkbaar, behoudens dat de yoga groep een hogere migraine frequentie had.
Vergeleken met de mensen die alleen maar medicatie hebben gekregen, had de groep die yoga als aanvullende behandeling kreeg:- Afname hoeveelheid migraineaanvallen (-3,5 migraineaanval/maand)- Afname intensiteit van hoofdpijn (- 1.31 punten op een schaal van 0-10);- Afname impact van migraine op het leven (-8,0 punten op de HIT-score van maximaal 78 punten; - 7,85 punten op de MIDAS-score van maximaal 90 punten);- Afname gebruik aanvalsmedicatie (-2,28 pillen/maand).
Deze resultaten staan niet op zichzelf; ook andere studies laten het effect van migraine op verschillende uitkomsten zien, zoals de frequentie, intensiteit en duur van de hoofdpijn, hoeveelheid medicatie en aard van de pijn [3,4]. 
Er zijn verschillende types yoga. De meest voorkomende types zijn [5]:- Hatha yoga: meestal vrij rustig met basale houdingen, waardoor deze geschikt is voor beginners. Het kan helpen om flexibiliteit en kracht te verbeteren, en stress te verminderen;- Asthanga yoga: meer uitdagend en atletisch in series van zes houdingen en gesynchroniseerde ademhaling. Deze heeft niet alleen een positief effect op het uithoudingsvermogen en de flexibiliteit, ook kan het leiden tot vermindering van stress, honger, en verbetering van stemming en eigenwaarde;- Bikram yoga: serie van 26 houdingen met twee ademhalingsoefeningen in een hete ruimte. Deze kan flexibiliteit, cardiovasculaire fitheid en mindfulness verbeteren, stress verminderen en het lichaam ontgiften;- Iyengar yoga: relatief langzame stijl van yoga, welke geschikt kan zijn voor mensen die niet zo lenig zijn of een blessure hebben. Deze vorm van yoga kan flexibiliteit en wellicht ook lage rugklachten verbeteren (overleg hiervoor eerst met je behandelend arts);- Kundalini yoga: combineert beweging (houdingen), ademhaling en geluid (zang) met als doel om je spirituele energie (shakti) te activeren. Dit kan leiden tot een betere stemming, focus en kracht, verlaging van de bloeddruk en een gebalanceerd metabolisme. Ook kan het helpen 's nachts langer te slapen;- Restorative yoga: langzamere variant, waarbij sommige houdingen tot wel 20 minuten aangehouden kunnen worden, wat een positief effect kan hebben op flexibiliteit en soepelheid van de spieren, ontspanning en stressreductie, ;- Yin yoga: deze lijkt op restoratie yoga, waarbij houdingen ook langdurig aangehouden worden, welke kan helpen zowel fysieke als mentale stress te verminderen en slaapproblemen te verbeteren.
Heb je dus ondanks medicatie nog steeds last van migraineaanvallen? Dan is yoga zeker het proberen waard. Wil je meer informatie over de verschillende vormen van yoga? Klik dan hier.
Overleg altijd eerst met de huisarts of neuroloog of yoga geschikt is voor jouw situatie. 

1. Werner, K. (1977). Yoga and the Rg Veda: An Interpretation of the Keśin Hymn (RV 10, 136). Religious Studies, 13(3), 289-302. doi:10.1017/S0034412500010076.2. Kumar A, Bhatia R, Sharma G, Dhanlika D, Vishnubhatla S, Singh RK, Dash D, Tripathi M, Srivastava MVP. Effect of yoga as add-on therapy in migraine (CONTAIN): A randomized clinical trial. Neurology. 2020 May 26;94(21):e2203-e2212. doi: 10.1212/WNL.0000000000009473. Epub 2020 May 6. PMID: 32376640.3. Sharma, N., Singhal, S., Singh, A. et al. Effectiveness of integrated yoga therapy in treatment of chronic migraine: randomized controlled trial. J Headache Pain 14, P116 (2013). https://doi.org/10.1186/1129-2377-14-S1-P116.4. John PJ, Sharma N, Sharma CM, Kankane A. Effectiveness of yoga therapy in the treatment of migraine without aura: a randomized controlled trial. Headache. 2007 May;47(5):654-61. doi: 10.1111/j.1526-4610.2007.00789.x. PMID: 17501846.5. https://www.livescience.com/7-types-of-yoga#section-7-types-of-yoga-kundalini-yoga